1. Lokalizacja
Im atrakcyjniejsze położenie nieruchomości, tym wyższa cena. Najdroższe mieszkania znajdują się zwykle w okolicy centrum, w dzielnicach uznawanych za prestiżowe oraz w pobliżu dogodnych środków komunikacji, łączących daną lokalizację z najważniejszymi częściami miasta (przykładowo, w Warszawie duży wpływ na koszt mieszkania ma odległość od metra). Znaczenie mają również takie czynniki, jak położenie przy ulicy/na uboczu, kondygnacja mieszkania oraz okna, wychodzące na podwórze lub ruchliwą drogę.
2. Otoczenie
W określaniu ceny mieszkania brana jest pod uwagę bliskość podstawowych budynków instytucji publicznych: szkół, przedszkoli, urzędów, aptek, a także sklepów, marketów i lokali gastronomicznych. Istotne jest otaczająca nieruchomość zieleń, położenie w bezpiecznej dzielnicy oraz sąsiedztwo różnego typu obiektów (stadiony, tereny przemysłowe, hale sportowe i widowiskowe itp.)
3. Stan nieruchomości
W szacowaniu ceny mieszkania bierze się pod uwagę szereg czynników „technicznych”, takich jak materiał wykonania budynku, rok jego powstania, obecny stan, materiał wykończenia, obecność windy i dodatkowych udogodnień. Więcej informacji na temat ustalania wartości lokalu na podstawie tych kryteriów można znaleźć w specjalistycznej literaturze tematycznej, dostępnej na stronie: http://livro.pl/ksiazki/biznes-ekonomia-marketing/nieruchomosci.html.
4. Wielkość, rozkład i standard mieszkania
Im więcej metrów kwadratowych, tym wyższa cena. To oczywiste kryterium uzupełniane jest przez inne elementy, istotne dla całkowitej ceny lokalu. Do najważniejszych należą: ilość i wielkość pomieszczeń, możliwości aranżacyjne, pokoje przechodnie, balkon, widna kuchnia, aneks kuchenny, wyposażenie, materiały, meble wchodzące w skład mieszkania itp. Im nowocześniejsze rozwiązania zostały zastosowane w mieszkaniu, tym wyższa będzie jego wartość.
5. Pozostałe czynniki
Na cenę nieruchomości wpływa również rynek sprzedaży (pierwotny lub wtórny), wysokość czynszu i opłat eksploatacyjnych, a także czynnik ekonomiczny (stosunek między ilością podobnych ofert, a ilością zainteresowanych).